Woensdag namiddag en Donderdag bezoeken we Wenen met de fiets.
In Nussdorf, waar ons chip aangemeerd ligt begint het Donaukanaal, een zijarm van de Donau dat langs de binnenstad van Wenen vloeit.
Wenen ligt dus feitelijk aan het Donaukanaal en niet aan de hoofdstroom van de Donau, zoals veelal gedacht wordt.
In
de middeleeuwen lag de oever van de Donau bij de stad. De rivier verlegde
haar bedding echter voortdurend. Tegen 1700 verplaatste de
hoofdbedding zich steeds meer richting het oosten, haar huidige plek en kwam
voor de kleinere zijtak de naam Donaukanal naar voren. Een
eerste reguliering van de rivier vond plaats aan het einde van de 16e
eeuw. In de 19e eeuw volgde een grotere, definitieve,
uitbouw van zowel de Donau als het Donaukanaal. In totaal kruisen 15 bruggen en
vijf spoorwegbruggen de rivier.
Miet beslist niet mee te fietsen, Diane en ikzelf gaan onze eigen weg en volgen het Donaukanaal langs de rechteroever.
We komen voorbij de Verbrandingsoven van Hundertwasser.
Friedrich Stowasser (Wenen, 1928), alias
Friedensreich Hundertwasser,
stond aanvankelijke bekend om zijn kleurrijke
schilderijen, performances en alternatieve levenswijze. In de jaren zeventig
ontwikkelt Hundertwasser eigenzinnige concepten over architectuur.
In de jaren tachtig brengt Hundertwasser zijn
theorieën in de praktijk en bouwt als een moderne Antoni Gaudí fantastische
architectuur. Hij bedenkt, bouwt en ‘bekleedt’ verschillende al dan niet
bestaande gebouwen. Het bouwproces begint, volgens Hundertwasser, pas wanneer
het gebouw wordt bewoond. Zoals een sloppenwijk ontstaat, zo zou iedereen zijn
eigen architectuur moeten maken.
In 1959 schreef hij zijn beruchte pamflet tegen
de rationalistische school in de Architectuur. Hundertwasser haatte de
rechthoekige rationaliteit waarin het leven gedwongen wordt, en de rechte
lijnen in de architectuur. Hij werd toen ook docent in Hamburg, waar hij een
schandaal veroorzaakte door twee dagen lang het schoolgebouw te beschilderen
met 'oneindige lijnen', samen met zijn leerlingen. Kleurgebruik in de
architectuur is voor Hundertwasser net zo belangrijk als in de schilderkunst.
Hij blijft dan ook een schilder die huizen omvormt en houdt zich niet aan de
gebruikelijke clichés en normen van de academische architectuur. Ecologie en
fantasie zijn de uitgangspunten voor zijn ontwerpen. Zijn sprookjesachtige
gebouwen zijn voor veel mensen het voorbeeld van mooie architectuur.
Op 19 februari 2000 overleed hij plotseling, aan
een hartaanval, toen hij met een cruiseschip (de Queen Elisabeth II) na jaren
weer eens een bezoek aan zijn vaderland wilde brengen. Slechts 71 jaar is hij
geworden, deze controversiele schilder, graficus, architect en ecoloog, die
vooral bekend werd door zijn golvende lijnen en heldere kleuren. Het
Hundertwasserhaus in Wenen is daar een goed voorbeeld van.
We volgen het kanaal ten noorden van de binnenstad tot aan het Hundertwasserhaus
Het Hundertwasser Haus |
Op volgende link vindt je heel wat werken van Hundertwasser : Werken van Hundertwasser
Het Coburg paleis aan Theodor Herzl Platz |
Eerste stop aan een Wiener Café |
De Stephansdom zat in de stellingen |
Het mooie weer dat we de ganse tocht reeds mochten genieten begint te veranderen, zware wolken komen aanzetten.
We beslissen dan ook om terug te keren en we bereiken het schip vooraleer een groot onweer losbarst. Marijke en Christine hebben niet zoveel geluk en hebben het onweer moeten trotseren.
---------------------
S'anderendaags, donderdag is het nog steeds onweerachtig, we (Miet, Diane en ikzelf) vertrekken dan ook in volle regenkledij, samen met een groepje en een gids voor een 3-uren fietstoer in Wenen.
Marijke en Christine gaan met trein en bus.
Ditmaal nemen we de linkeroever van het kanaal |
De Ringturm met het kunstwerk "Gesellschaft" van Laszlo Fehér. |
We volgen de ring die een heel mooi vrijliggend fietspad heeft. Wenen is heel fietsvriendelijk, in het centrum zijn zo'n 650 km fiespaden.
Deze vroeg 17de-eeuwse kerk, die ook wel bekend staat onder de naam Universitätskirche ziet er aan de buitenkant erg sober uit maar heeft een weelderig barok interieur met marmeren pilaren, perspectiefschilderijen, vergulde ornamenten en fresco’s.
De schitterende schilderijen en fresco’s zijn van de hand van kunstenaar Andrea Pozzo, die ze in opdracht van keizer Leopold I maakte.
Tijdens een stadsfietstour kan je de beroemdste bouwwerken bezoeken: de keizerlijke Hofburg,, de Ringboulevard met de Staatsopera, Burgtheater en stadhuis.
Het "Muziekverein" gebouw waar het Nieuwjaarsconcert wordt opgenomen. |
Het Staatsopera gebouw |
Het Hofburg paleiscomplex was vanaf de dertiende eeuw tot 1918 de residentie van de Habsburgse keizers.
Het complex bestaat maar liefst uit 18 vleugels, met in totaal 2550 vertrekken. Daarbij zijn er 19 binnenplaatsen gebouwd.
Het Paleis herbergt verschillende bezienswaardigheden, waaronder de stallen van de Spaanse Rijschool met het Lippizaner Museum, de appartementen van keizerin Elisabeth, de verschillende stijlkamers met keizerlijke vertrekken en de Zilverkamer. Andere bezienswaardigheden die hier onder zijn gebracht zijn de Schatkamer, het Kunsthistorisch Museum, het Sissi Museum, het Natuurhistorisch Museum, en nog veel meer musea die verder in deze website uitgebreid aan bod komen
Sinds 1945 is er de officiële residentie van de Bondspresident. De woonvertrekken van de Habsburgers zijn te bezichtigen.
De Michaelvleugel |
De Amalienburg |
Het Parlement |
De Peterskirche op de Petersplatz is een prachtig barokbouwwerk. De eerste kerk op deze plaats zou rond het jaar 800 gesticht zijn door Karel de Grote. De constructie van de huidige Peterskirche begon in 1701. Het ontwerp werd gebaseerd op de Sint-Pietersbasilik in Rome.
Zicht op de Hofburg |
Het Stadhuis |
We verlaten de gids, en de groep en zoeken het Café Central |
Daarna bezoek we nog het het Secession museumgebouw met de beroemde "Beethovenfries' van Gustav Klimt
Op volgende link vindt u wat meer over dit kunstwerk :
... en als slot van ons bezoek nog wat nagenieten |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten