Zondag 9 Sep Eerste fietsdag van Passau naar Obermuhl
Daarna varen naar Linz
Vroeg opgestaan, om 7u ontbijt, menukeuze voor 's avonds aan receptie afgegeven; na ontbijt fiets uitgekozen en bij Jan Jerabec (reisleider) fietstas afgehaald.
Vroeg opgestaan, om 7u ontbijt, menukeuze voor 's avonds aan receptie afgegeven; na ontbijt fiets uitgekozen en bij Jan Jerabec (reisleider) fietstas afgehaald.
We vertrekken rond 8u30 over de Luitpoldbrücke ; daarna onder de tunnel en over de Ilz en terug op rechteroever de Donauradweg volgen.
We krijgen nog een prachtig zicht op Passau
Johannes van Nepomucenus (Nepomuk) kwam in botsing met koning Wenceslaus IV (Tsjechië) werd gevangengenomen, gefolterd en vervolgens in de Moldau verdronken.
Hij werd in 1729 heiligverklaard en zijn praalgraf bevindt zich in de dom van Praag. Hij is de patroon van Bohemen, van schippers, molenaars, van het biechtgeheim, van het zwijgen, van waterbedreigingen en van bruggen.
Volgens de legende wilde hij het biechtgeheim niet schenden en aan koning Wenceslaus niet prijsgeven, wat diens vrouw hem gebiecht had. Daarom werd hij van de Karelsbrug in de Moldau geworpen en is zo, volgens de christelijke traditie, gestorven als martelaar.
eerste zicht op Obernzell |
Pfarrkirche in Obernzell |
Schloss Obernzell |
De kerk van Kasten (deelgemeente van Vichtenstein) |
Het Jochenstein Kraftwerk.
Het eerste van de vele krachtcentrales die we op de Donau zullen tegenkomen.
Hier steken we de grens met Oostenrijk over.
Engelhartszell |
We klimmen naar het Trappistenklooster Engelzell,
dat jammer genoeg volledig in de stellingen staat,
en we vallen ook nog buiten de bezoekuren.
Op volgende link vinden jullie meer uitleg over dit enige trappistenklooster in
Oostenrijk.
Trappistenklooster Engelzell
Na het bezoek aan Engelzell rijden we eventjes terug om de veerboot te nemen naar de linkeroever.
De beroemde bocht in de Donau, de "Schlögener Schlinge" genoemd. |
We vinden er onze reisleider Jan terug. |
In Au moeten we terug naar de rechteroever, gezien er geen fietspad meer is in de bocht verder langs de linkeroever.
In Inzell nemen we nog eens een veer om terug via de linkeroever ons schip te bereiken in Obermühl.
We fietsen voorbij ons schip dat ligt te wachten op zijn beurt om aan de steiger in Obermühl aan te leggen. |
Rond 14u30 , na 62 kms afgelegd te hebben op deze eerste dag gaan we aan boord om verder naar Linz te varen, waar we tegen het avondeten aankomen.
Een Vikingboot (nabij het "Wikingerdorf" Exlau |
Achach |
Linz
is de hoofdstad van de provincie Oberösterreich
en de derde stad van het land. Het is een belangrijke industriestad met
een vrij klein, maar intact gebleven historisch centrum.
De stad werd gesticht
door de Romeinen, die het Lentia noemden.
Linz was binnen
het Heilige Roomse Rijk een lokale regeringsstad en een belangrijke
handelspost. Onder de Habsburgse keizer Frederik III was het korte
tijd de belangrijkste stad van het imperium. Het verloor zijn status nochtans
na diens dood in 1493.
Keizer Maximilian I
verleende Linz in 1497 de toestemming een brug ober de Donauu te bouwen,
waarmee de stad op het kruispunt van de “zoutweg” Salzkammergut-Bohemen kwam te
liggen. Kloosters lieten er voor de verhandeling van hun wijnen Stiftshäuser
bouwen.
Pas nadat Keizer Joseph
II Linz promoveerde tot bisschopsresidentie, kwam daarin enige verandering. In 1858
werd Linz een schakel in de Westbahn (Nürnberg-Wenen spoorweg).
Scheepvaartverkeer, staalproductie en scheepsbouw deden Linz weer groeien. Na
de Anschluss wilde Hitler met Linz het door hem gehate Wenen overtroeven.
Hoogovens, staalfabrieken en de chemische industrie werdenn in snel tempo uit
de grond gestampt. De nieuwe Donaubrug (Nibelungenbrücke) werd in oorlogstijd gerealiseerd.
Het is ook de stad van de
wiskundige Johannes Kepler en de componist Anton Bruckner, die
er allebei werkten
In 2009 was Linz een van
de beide culturele hoofdsteden van Europa, naast Vilnius.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten