Woensdag 12 September fietsen we Tulln naar Wenen (ca. 35 kms)
Van
ver zie je al de koepel van de barokke abdij Klosterneuburg, die zeker een
bezoek waard is. Het schip legt aan in Kahlenbergdorf, waar je tijdens een
wandeling door de wijngaarden een prachtig panorama hebt op Wenen.
Zicht op het stadhuis van Tulln (genomen vanop ons schip) |
De Nibelungen fontein "Brunnen" in Tulln |
Het stelt de ontmoeting voor van Kriemhilde met Etzel, de koning van de Hunnen, met wie ze hertrouwd na de dood van Siegfried.
Wie de volledige uitleg wil kan op volgende link terecht : Nibelungenlied
CULTUURSTAD TULLN
Tulln is een beurs-, tuin- en cultuurstad met een lange historie. Een wandeling door Tulln leidt u van de Romeinse oorsprong (RĂ–MERMUSEUM) naar bezienswaardige kerken, het MINORITENKLOSTER en het EGON-SCHIELE-MUSEUM. Deze beroemde schilder groeide op in Tulln.
Tulln is een beurs-, tuin- en cultuurstad met een lange historie. Een wandeling door Tulln leidt u van de Romeinse oorsprong (RĂ–MERMUSEUM) naar bezienswaardige kerken, het MINORITENKLOSTER en het EGON-SCHIELE-MUSEUM. Deze beroemde schilder groeide op in Tulln.
Augustijnse kanunniken breiden het stift tot een centrum van religie, cultuur en wetenschap uit. Een van de belangrijkste kunstwerken ter wereld: het Verduner altaar. Tuinlandschap op drie terrassen: met een Engelse siertuin, fonteinen, twee alpentuinen en een houten paviljoen. De gerenoveerde oranjerie vormt een ware tropische oase.
We bezoeken er het Essl Museum, een privé museum met een verzameling van internationale hedendaagse kunst en speciale tentoonstellingen.
Franz Zadrazil (1942-2005) is vooral bekend door zijn schilderijen van gevels in de grootsteden (nageschilderd van zelfgemaakte foto's)
Meer vindt u op volgende link : Franz Zadrazil
American Gothic is een ambivalent portret van een zwijgzaam stel, staande voor een neogotische kapel, met Woods zus Nan en de lokale tandarts McKeeby als modellen. Onduidelijk blijft of het gaat om een echtpaar of om een vader met dochter. De houding van de boer is defensief; hij houdt de hooivork in de aanslag om indringers te verjagen. De zijwaartse blik van de in oud-koloniale jurk geklede vrouw kan van alles betekenen. Volgens sommigen duidt het, net als de haarlok bij haar merkwaardig lange nek, mogelijk op een onderdrukte sensualiteit. De bloemen boven de rechterschouder van de vrouw symboliseren huiselijkheid. Haar broche wijst op een puriteinse degelijkheid.
Onduidelijk blijft of het werk (en de titel) bedoeld is als een lofzang op de standvastigheid van de Amerikaanse pioniersgeest of als parodie op de conservatieve waarden van het Midden-Westen. Wood heeft zelf dat laatste altijd nadrukkelijk ontkend, hoewel zijn nagelaten correspondentie soms anders doet vermoeden.
Canal street 1994 |
The River Lady (2011) |
Hier vindt u de link naar haar website : http://www.cecilybrown.net/
We verlaten Klosterneuburg en bereiken na een 6-tal kilometer de aanlegplaats van ons chip in Nussdorf.
Van hieruit fietsen we s'namiddags via het Donaukanaal naar Wenen.
(verder verslag in volgend bericht)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten